Meditaties - De Kern

Terug naar 'Diensten'

Het is goed om elke dag een half uur tot een uur jezelf terug te trekken en je binnenwereld te onderzoeken. Wat zijn je gedachten, wat je gevoelens, hoe gaat het met je. Daar staan we niet vaak echt bij stil. Het is belangrijk om de verbinding met jezelf levend te houden, opdat je minder risico loopt om over je eigen (fysieke of geestelijke) grenzen heen te gaan.

Je kunt gaan zitten mijmeren, naar muziek luisteren of een geleide meditatie volgen. De meditaties op deze pagina zijn vrij te gebruiken.
Beluister ze bij voorkeur met een oortelefoontje.
Zorg dat je niet gestoord kunt worden.

Playlists op YouTube:
De Kern, John Kabat-Zin: https://www.youtube.com/playlist?list=PLT585xFmB8unehQCLM_3Ejp78XX1gGHJP
De Kern, verzamelde meditaties: https://www.youtube.com/playlist?list=PLT585xFmB8un_evM20CwwlvnxzX2vFcNx
De Kern, meditatie muziek: https://www.youtube.com/playlist?list=PLT585xFmB8unqAGEzcktx1BvqAORt5WVr

Meditaties

Opmerkzame ademhaling

Korte meditatie om rustig te worden en in je lichaam te komen. Zet vooraf een wekker op minimaal 10 minuten. Doe deze meditatie regelmatig om te leren focussen.

Hartmeditatie

Contact maken met je hart. Zicht krijgen op je gedachten. Je verlangen voelen, er contact mee maken.

Meditatie op (sterke) emotie

Ruimte maken voor onderzoek naar een emotionele reactie (boosheid) op een gebeurtenis.
De oefening is toepasbaar op twee manieren: indien een
(A) emotie spontaan optreedt of
(B) wanneer je er bewust tijd en ruimte voor maakt op een later moment