B&B Mediteren - De Kern

Terug naar 'Naar meer bewustzijn en balans (B&B)'

Leren mediteren

Twee mannen ontmoeten elkaar op straat
“Hoe gaat het?”
“Prima, dank je.”
“En hoe gaat het met je zoon? Heeft hij al werk?”
“Nee, maar hij mediteert nu.”
“Mediteren, wat is dat?”
“Geen idee. Maar het is beter dan stilzitten en nietsdoen!”

Mediteren in het Westen

Tot voor kort  was meditatie  in onze Westerse maatschappij een bij velen onbekend begrip.  Hoe komt het dat meditatie  pas  recentelijk  door veel meer mensen in onze omgeving bekend is geraakt en wordt beoefend?   Mijn idee is dat het leeftempo van onze voorouders veel lager lag dan dat van ons. Zij moesten zelf hun eten verbouwen, werkten rondom of dicht bij huis, er reden nog weinig auto’s. Het leven was veel rustiger en overzichtelijker.  De generatie van mijn grootmoeder wist niet  wat meditatie inhield, als ze er al eens van had gehoord. En de behoefte aan meditatie werd niet zo  gevoeld.

Door het oplopende leeftempo gecombineerd met  de toenemende eisen die aan mensen worden gesteld en  de ermee samenhangende  prikkels  is er, zo vermoed ik, gaandeweg een behoefte ontstaan aan het (her)vinden van rust. Zoals de sportscholen zijn ontstaan omdat de mensen of te eenzijdig (lopende band, schilder, metselaar) of te weinig lichaamswerk (bureauwerk, docenten) verrichten, zo hebben yoga, mindfulness en klankschaalconcerten hun plaats in onze tijd gevonden.

Deze uit het Oosten overgewaaide lichaamsgerichte werkvormen, kunnen niet een-op-een door ons gekopieerd worden. Een doorgewinterde boeddhistische monnik die uren in een lotushouding op een matje kan zitten zal ervaringen hebben en kennen, waar wij waarschijnlijk niet of nooit van kunnen spreken.

Het is belangrijk je dat te realiseren als je aan mediteren begint. Heb een reëel beeld van wat jij, in deze Westerse cultuur, met een volle agenda en een druk hoofd, met meditatie wilt bereiken.

Mediteren is absoluut de moeite waard

Zelf ben ik een ambassadeur van meditatie. Wil je echter werkelijk effect bereiken, dan moet je regelmatig gaan zitten. Regelmatig is dan dagelijks. Het is niet echt leuk om te doen, het is eerder telkens weer een worsteling die je aangaat met jezelf. Toch kan ik uit eigen ervaring zeggen dat regelmatig mediteren absoluut de moeite waard is.

De werking van meditatie

Door dagelijks te gaan zitten en je aandacht naar binnen te richten, leer je jouw binnenwereld en je lichaam beter kennen. Je krijgt langzamerhand helder  zicht op je (altijd oneindige) gedachtestroom. Je krijgt scherper  zicht op jouw worstelingen, jouw emoties en hoe je ten diepste over jezelf denkt.

Wat het je brengt

Als je jezelf beter kent, als je helder  voelt hoe je eraan toe bent, neem je beslissingen die dichter bij jou liggen. Je bent minder impulsief, rustiger. Je bent in staat om rustig over dingen na te denken, want je hebt een kalm(ere) geest. Je laat je minder meeslepen in de waan van de dag. Je hebt sneller in de gaten dat je lichaam om rust vraagt. Je kunt prikkels van buiten beter reguleren.

Je kunt er zelfs gelukkiger van worden, omdat je je leven beter inricht. Je gaat langzamerhand minder dingen doen die niet bij je passen, omdat je meer bewustzijn hebt op je denken, je voelen en je handelen.

Hoe je het doet

Mediteren is heel makkelijk en tegelijkertijd super moeilijk.

Goede plek

Kies een plek waar je niet gestoord wordt. Zet je mobiel uit. Zorg voor een goede temperatuur: niet te koud en niet te warm.

Meditatiehouding

Neem een zithouding aan die je kunt volhouden zonder te verzitten. Voor mij is een lotushouding niet haalbaar, dus zit ik gewoon op een rechte stoel. De houding is alert en ontspannen. Een rechte rug, de billen goed achterin de stoel en de voeten plat op de grond.

Punt van focus

Bij het mediteren kies je een punt van focus, iets waar je langere tijd achter elkaar de aandacht op richt. Er zijn veel focuspunten die je vervolgens kunt nemen. De makkelijkste is die van de ademhaling. Je volgt met volle aandacht hoe je inademt, waar je dat kunt voelen, en hoe je weer uitademt. Het is de bedoeling dat je die oefening  een bepaalde tijd leert vol te houden:  vijf minuten, een uur of langer.

Afleiding

Gedachten

Tijdens de meditatie zullen je gedachten je afleiden. Ze komen op dat moment als ongewenste en ongenode gast en dat blijven ze volhouden. Daar moet je mee leren omgaan. Zo zal zich de ‘interne criticus’  zich regelmatig kunnen melden. Of je agenda roept je: ‘zit je hier lekker, terwijl… ‘ Of klusjes die je nog had willen doen. Of die vriendin die je al zo lang had willen bellen.

Lichamelijk ongemak

Je lichaam geeft signalen af. Van pijntjes of pijn. Van stijfheid. Jeuk. Je leert om daar toch rustig en ontspannen in te (ver)blijven.

Samen sterk

Alleen mediteren is moeilijk. Het vraagt discipline, geduld, uithoudingsvermogen… Er zijn verschillende geleidemeditaties te vinden op YouTube. Zeker in het begin kan een ‘vreemde’ stem je door je meditatie heen helpen. Ook is het fijn om met meerdere mensen te mediteren. De kracht van de gezamenlijke inspanning en stilte werkt absoluut stimulerend en versterkend.

 

Versie 1.0 / dec-17 © De Kern